Opis
SZKOŁY i ŚCDN WSPÓLNIE ZMIENIAJĄ ŚWIĘTOKRZYSKĄ EDUKACJĘ
Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli zaprasza wszystkie szkoły do dzielenia sią swoimi dobrami praktykami na stronie internetowej placówki.
Zadanie upowszechniania przykładów dobrej praktyki jest zapisane w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019 r., poz. 1045).
1. Czym jest dobra praktyka?
Dobra praktyka to różnorodne działania dyrektorów szkół i nauczycieli służące rozwijaniu kompetencji kluczowych uczniów, a szczególnie kształtowaniu postaw twórczych w wielu dziedzinach edukacji. Dobra praktyka może być realizowana na lekcjach w procesie dydaktycznym lub w działalności pozalekcyjnej i pozaszkolnej z wykorzystaniem różnych form pracy, strategii i metod dydaktycznych. Cenną wartością dobrej praktyki jest szeroko pojęta współpraca nauczycieli, instytucji związanych z edukacją i środowiska lokalnego.
2. Kryteria, które powinien spełniać opis dobrej praktyki:
- kryterium nowości – nowatorskie rozwiązania organizacyjne, metodyczne, programowe;
- kryterium celowości – określony efekt zamierzonych zmian, spójność z podstawą programową i Zaleceniami Parlamentu Europejskiego i Rady Europy w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych;
- kryterium planowości – działanie rozłożone w czasie uwzględniające fazy projektowania i realizacji;
- kryterium praktyczności i użyteczności – monitoring realizowanych zadań – sprawozdania, spotkania grup wsparcia z ukierunkowaniem na informację zwrotną, możliwość implementacji dobrych doświadczeń.
3. Procedury zgłaszania dobrych praktyk:
- wypełnić formularz zgłoszeniowy umieszczony na stronie ŚCDN,
- przesłać na adres mailowy Marzanna Kostecka-Biskupska, koordynatora ds. dobrych praktyk w ŚCDN, i skontaktować się telefonicznie (This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., tel. 41 362 45 48, w. 119),
- uczestniczyć w szkoleniu lub konsultacjach dotyczących opracowania informacji na temat dobrej praktyki.
Informacja o zakwalifikowaniu dobrej praktyki zostanie przekazana dyrekcji szkoły po zakwalifikowaniu przez Komisję ds. dobrych praktyk.
4. Skład Komisji ds. dobrych praktyk: Małgorzata Łakomiec – dyrektor ŚCDN, Marzanna Kostecka-Biskupska – koordynator ds. dobrych praktyk w ŚCDN, nauczyciel konsultant opiekujący się daną szkołą.
5. Procedury upowszechniania dobrych praktyk:
- wykorzystywanie dobrych praktyk we wspomaganiu procesowym szkół;
- promowanie dobrych praktyk przez nauczycieli konsultantów i przedstawicieli szkół na różnorodnych formach doskonalenia;
- organizowanie wymiany doświadczeń jako formy wzajemnego uczenia się – spotkań dyrektorów i nauczycieli szkół dobrych praktyk na określonych poziomach edukacyjnych.
Opracowanie: Lidia Pasich
Przykłady dobrych praktyk
Szkoła Podstawowa nr 33 im. Ignacego Jana Paderewskiego w Kielcach:
III Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. C.K. Norwida w Kielcach:
Szkoła Podstawowa im. gen. bryg. Antoniego Hedy-Szarego w Radoszycach:
Szkoła Podstawowa im. ks. Jerzego Popiełuszki w Krajnie:
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Skorzeszycach:
Katolicki Zespół Edukacyjny w Ostrowcu Świętokrzyskim:
Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku:
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Morawicy:
Szkoła podstawowa im. Antoniego Hedy ps."Szary" w Kowali:
Szkoła Podstawowa nr 12 im. Bohaterów Westerplatte w Kielcach:
Akademicka Szkoła Podstawowa im. Williama Shakespeare'a w Kielcach:
Akademicka Szkoła Podstawowa im. Williama Shakespeare'a w Kielcach:
III Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. C.K. Norwida w Kielcach:
III Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. C.K. Norwida w Kielcach:
Publiczna Szkoła Podstawowa im. św. Jadwigi Królowej w Bilczy:
Szkoła Podstawowa im. Św. Jana Pawła II w Wilczkowicach:
Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach:
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Morawicy:
- Formularz zgłoszeniowy
- Wizyta studyjna w Szkole Podstawowej im. K. Makuszyńskiego w Morawicy
- Scenariusz lekcji z biologii
- Scenariusz lekcji z edukacji wczesnoszkolnej
- Scenariusz lekcji z geografii
- Scenariusz lekcji z historii
- Scenariusz lekcji z języka angielskiego
- Scenariusz lekcji z języka polskiego
- Scenariusz lekcji z matematyki
- Scenariusz lekcji z wiedzy o społeczeństwie
Szkoła Podstawowa im. gen. bryg. Antoniego Hedy - Szarego w Radoszycach:
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Jana Pawła II w Bolminie:
- Formularz zgłoszeniowy
- ANT'S JOURNEY BOOK - pdf
- Methodology book TREE in English - ppsx
- TREE BOARDGAME - ppsx
Szkoła Podstawowa im. K. Makuszyńskiego w Morawicy:
Zespół Szkól Społecznych im. Mikołaja Reja w Kielcach:
I Liceum Ogólnokształcące im. gen. Władysława Sikorskiego we Włoszczowie:
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 27 Kielce:
Szkoła Podstawowa nr 4 w Zespole Szkół Publicznych nr 4 im. Marii Curie Skłodowskiej w Skarżysku-Kamiennej:
Zespół Szkół Społecznych im. Mikołaja Reja:
Szkoła Podstawowa w Wilczkowicach:
Szkoła Podstawowa w Kłucku:
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Końskich:
Zespół Placówek Oświatowych w Mokrsku Dolnym:
Szkoła Podstawowa w Pomykowie:
Szkoła Podstawowa im. K. Makuszyńskiego w Morawicy:
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 3 im Jana Pawła II w Kazimierzy Wielkiej:
Szkoła Podstawowa nr 12 im. Bohaterów Westerplatte w Kielcach:
Pokaż nam swój teatr!
Pokaż nam swój teatr!
Zapraszamy Nauczycieli prowadzących w swoich placówkach dziecięce lub młodzieżowe zespoły teatralne do prezentacji i promocji działań na scenie online, którą dla Was tworzy Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach na stronie internetowej!
Jeśli w Twojej placówce działa teatr dziecięcy lub młodzieżowy, a Ty chciałbyś zaprezentować jego dokonania, a także zainspirować innych nauczycieli do twórczych działań, to koniecznie pokaż nam swoje Dobre Praktyki.
Jak to zrobić?
Wejdź w poniższy link i uzupełnij dane na temat grupy teatralnej, którą prowadzisz. Do informacji można dołączyć zdjęcia (nie więcej niż 6 do 400 kB każde). Zdjęcia należy przesłać na adres This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Szkolne teatry dziecięce i młodzieżowe - formularz zgłoszeniowy
Przesłanie in formacji jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na opublikowanie danych na stronie internetowej Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach.
Zdjęcie pochodzi z plenerowego spektaklu „Południce” szkolnego Teatru CDN – przygotowanego przez uczniów SP. im. Gen. Wł. Sikorskiego w Woli Jachowej. Scenariusz i reżyseria: Izabela Kaleta.
Escape roomy
Doradca metodyczny ŚCDN Jolanta Korba, nauczyciel matematyki, zachęca do zapoznania się i skorzystania z ciekawych propozycji interaktywnych ćwiczeń matematycznych dla uczniów szkół podstawowych.
"Na tropie zagadek - wirtualny escape room na lekcji matematyki" - to escape roomy przygotowane przez nauczycieli matematyki współpracujących w ramach sieci współpracy i samokształcenia "Matematyczna Akademia Kreatywności" oraz biorących udział w kursie w zakresie tworzenia wirtualnych pokoi zagadek w aplikacji Genial.ly.
Są to pomysły na niebanalne lekcje powtórzeniowe z matematyki, które zachęcają i motywują uczniów do zdobywania wiedzy. Zapraszamy do korzystania, życzymy dobrej zabawy połączonej z nauką.
- "Ułamki dziesiętne", autor: Helena Gąsior, Szkoła Podstawowa w Szczukowskich Górkach.
https://view.genial.ly/607de8c2f656650dbc3aefbc/interactive-content-ulamki-dziesietne-postac-chlopca-helena-gasior
https://view.genial.ly/607c506447f6cd0d649584ce/interactive-content-ulamki-dziesietne-helena-gasior
Prace nawiązują do Międzynarodowego Dnia Ochrony Zabytków. - "Morska wyprawa: twierdzenie Pitagorasa", autor: Urszula Klepek, Szkoła Podstawowa w Potoku Wielkim.
https://view.genial.ly/6076ee79159cdf0dac461061/interactive-content-morska-wyprawa-twierdzenie-pitagorasa - "Ułamki zwykłe - powtórzenie w klasie 4", autor: Agnieszka Morawska, Zespół Szkół w Bodzechowie.
https://view.genial.ly/6068491ada2fe30ce2f4799e/interactive-content-ulamki-zwykle-powtorzenie - "Procenty", autor: Sylwia Lipiec, Szkoła Podstawowa w Starej Słupi.
https://view.genial.ly/6075a7263291850dd60c3e76/interactive-content-procenty - "Kosmiczne równania", autor: Dorota Rębiś, Szkoła Podstawowa nr 13 im.Władysława Jagiełły w Kielcach.
https://view.genial.ly/6075a721f375fe0d43dbecf1/interactive-content-rownania-klasa-6 - "Potęgowanie liczb", autor: Elżbieta Żak, Zespół Szkół w Kostomłotach Drugich.
https://view.genial.ly/604f82b5773ce80da33e3674/interactive-content-potegowanie - "Tajni agenci w akcji - potęgowanie liczb", autor: Justyna Kawacz - Piątek, Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Zbludowicach.
https://view.genial.ly/6075a7283291850dd60c3e78/interactive-content-tajni-agenci-w-akcji - Sześciany i prostopadłościany "Kostki, pudełka i klocki".
https://view.genial.ly/60a55312de04a30d2bea5a99/presentation-szesciany-i-prostopadlosciany
Stacje dydaktyczne
III Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. C.K. Norwida w Kielcach
Doradca metodyczny ŚCDN Justyna Kopycińska, nauczyciel języka angielskiego zaprasza do zapoznania się z ciekawym pomysłem pracy nauczycieli języka angielskiego - Agnieszki Gołębskiej, Katarzyny Kobiec, Aleksandry Wojdy i Agnieszki Wojtaszek z III Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Integracyjnymi im. Cypriana Kamila Norwida w Kielcach.
Stacjonarny pokój zagadek jest nowoczesną formą stanowiącą doskonałą kompilację różnorodnych elementów sprzyjających wszechstronnemu rozwojowi uczniów oraz podnoszeniu jakości pracy szkoły. Pracując na różnorodnych materiałach, można ją wykorzystać wielokrotnie. Co więcej, pokój zagadek udaje się przygotować w powiązaniu z dowolnie wybraną sytuacją dydaktyczną, a nie tylko z nauczaniem języka angielskiego. Zadania usprawniające wszystkie umiejętności językowe, przygotowane w atrakcyjnej formie – również z wykorzystaniem TIK, z pewnością stanowią wyjątkową motywację dla uczniów biorących udział w przedsięwzięciu.
Co warte podkreślenia, w danym dniu w zabawie bierze udział wiele oddziałów, a uczący w nich nauczyciele języka angielskiego otrzymują materiały do przeprowadzenia rekapitulacji i utrwalenia poznanych treści na kolejnych zajęciach. W cyklu nauczania każda z grup językowych ma okazję uczestniczenia w pokojach zagadek dotyczących różnej tematyki. Forma jest atrakcyjna dla uczniów, przynosi im mnóstwo korzyści edukacyjnych oraz wpływa na rozwijanie ich kompetencji społecznych.
Poniżej znajduje się szczegółowy opis praktyki oraz nagranie z przykładowego dnia w pokoju zagadek.