O Programie
Szanowni Państwo!
Już po raz czwarty zapraszamy szkoły do wzięcia udziału w Świętokrzyskim Programie Wspierania Rozwoju Aktywności Fizycznej – Dziecięca Piłka Ręczna, który kierujemy do nauczycieli i uczniów klas I–III szkół podstawowych województwa świętokrzyskiego. Po pozytywnych opiniach uczestników o programie, kontynuować będziemy nasz program również w części skierowanej do uczniów i nauczycieli klas czwartych pod nazwą Szczypiorniak IV.
Chcąc wzbogacić lekcje wychowania fizycznego najmłodszych o atrakcyjne rozwiązania metodyczne, zamierzamy zorganizować warsztaty dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej pod nazwą „Zabawy z piłkami − podstawowe elementy techniczne i taktyczne piłki ręcznej”.
Główny cel naszych działań pozostaje bez zmian, a jest nim wsparcie świętokrzyskich szkół w zakresie poprawy jakości zajęć wychowania fizycznego na pierwszym etapie edukacyjnym, a co za tym idzie – promocja aktywności fizycznej wśród uczniów klas I–III. Najważniejszą korzyścią dla uczestników programu będzie rozwój kompetencji metodycznych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w prowadzeniu lekcji wychowania fizycznego i udział uczniów w zawodach sportowych.
Do programu zapraszamy nie tylko szkoły, które w poprzednich latach w nim uczestniczyły, ale również te placówki , które do tej pory nie brały w nim udziału.
Szkoły zostaną doposażone w sprzęt sportowy, nauczyciele otrzymają wsparcie metodyczne podczas konferencji i warsztatów, a dzieci będą uczestniczyć w ciekawych lekcjach wychowania fizycznego. W ramach programu uczniowie zaprezentują się w sportowej rywalizacji podczas turniejów półfinałowych. Zwieńczeniem naszych działań będą dwa festyny finałowe, które odbędą się w czerwcu 2020 roku w Hali Legionów w Kielcach.
Program od początku wspiera Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego, przeznaczając środki na jego całkowite sfinansowanie.
Zapraszamy wszystkie zainteresowane szkoły do wzięcia udziału w programie Dziecięca Piłka Ręczna i Szczypiorniak IV.
Wszystkie szczegółowe informacje znajdą Państwo na naszej stronie internetowej.
Dyrektor ŚCDN
Jacek Wołowiec
Klasy I–III
Karta zgłoszenia Dziecięca Piłka Ręczna klasa III
Uproszczone zasady Dziecięcej Piłki Ręcznej na lekcji wychowania fizycznego.
Gra skierowana jest do uczniów klas I–III szkoły podstawowej. Zespoły mogą składać się z różnej liczby zawodniczek lub zawodników (mogą być zespoły mieszane) w zależności od wielkości boiska. Decyduje nauczyciel.
Liczba zawodników: od 4 do 8 (w jednej drużynie mogą występować zarówno chłopcy, jak i dziewczynki).
Gra toczy się do jednej bramki, w obrębie boiska o dowolnych wymiarach (mniejsza liczba graczy – mniejsze boisko, większa liczba graczy – większe boisko). Optymalne wymiary boiska to 10 m x 10 m przy pięcioosobowych zespołach (może być połowa boiska do siatkówki 9 m x 9 m).
Pole bramkowe możemy wyznaczać dowolnie, przy użyciu znaczników lub linii, według poniższych przykładów:
Przykład 1: tworząc prostokątne pole bramkowe, które wyznacza linia lub znaczniki ustawione w odległości 2 m od słupków bramkowych na wprost bramki (klasy I i II)

Przykład 2: tworząc linię znaczników 3 m od słupka bramkowego na linii końcowej, przez 4 m odległości na wprost bramki, do 3 m od drugiego słupka na linii końcowej (klasy III).
Gra bezkontaktowa. Niedozwolone jest przepychanie, wyrywanie lub wybijanie piłki z rąk przeciwnika.
Zawodnik otrzymujący piłkę może ją albo podać do partnera/partnerki z drużyny, albo rzucić do bramki.
Zawodnik z piłką może wykonać maksymalnie trzy kroki.
Zawodnik nie może kozłować piłki.
W polu bramkowym może przebywać tylko bramkarz.
Zespół musi wykonać co najmniej trzy podania przed oddaniem rzutu do bramki.
Bramkę zdobyć można tylko po rzucie spoza pola bramkowego.
Przekroczenie linii pola bramkowego powoduje stratę piłki.
Zawodnik może przetrzymywać piłkę trzy sekundy (zawodnik z drużyny przeciwnej liczy do trzech).
Nie można sobie podrzucać piłki w powietrzu i jej łapać.
Nie wolno odbijać piłki nogą.
Przechwyt piłki może nastąpić w momencie „zgubienia” piłki przez zawodnika drużyny przeciwnej lub w czasie wymiany podań między zawodnikami, gdy piłka znajduje się w powietrzu lub na ziemi.
Drużyna będąca w posiadaniu piłki ma o jednego zawodnika więcej, ponieważ jeden z zawodników drużyny przeciwnej stoi na bramce. Po zdobyciu bramki lub po stracie piłki, np. po niecelnym rzucie lub chwycie piłki przez bramkarza, wyrzuceniu piłki poza pole gry następuje zmiana bramkarzy (na bramkę wbiega zawodnik drużyny przeciwnej, grę rozpoczyna drugi zespół z dowolnego miejsca na boisku). Po zdobyciu piłki zespół musi wykonać co najmniej trzy podania przed oddaniem rzutu do bramki. Zespół, który stracił bramkę rozpoczyna grę z linii końcowej – tej na wprost bramki (tym razem zespół z piłką ma o jednego zawodnika więcej).
Zmiany zawodników mogą odbywać się tylko wtedy, kiedy drużyna jest w posiadaniu piłki.
Czas gry wyznacza nauczyciel.
Przepisy gry w turniejach półfinałowych i finałowych
W turniejach półfinałowych i finałowych Dziecięcej Piłki Ręcznej obowiązują poniższe przepisy gry.
Dziecięca Piłka Ręczna
- Gra skierowana jest do uczniów klas I–III szkoły podstawowej.
- Zespół reprezentujący szkołę składa się z 10 zawodników, w tym 5 zawodników rezerwowych. W każdej drużynie mogą występować zarówno chłopcy, jak i dziewczynki, z tym że w każdym momencie gry na boisku musi przebywać co najmniej jedna zawodniczka.
- Gra toczy się do jednej bramki, w obrębie boiska o dowolnych wymiarach (ok. 10 m x 10 m). Boisko może być kilka metrów dłuższe: maksymalnie 15 m długości, jednak nie mniej niż 9 m szerokości.
- Do gry używamy piłki firmy SELECT GOALCHA 47 cm (większa, miękka piłka w kolorze zielonym dostarczona wraz ze sprzętem sportowym – nie da się nią kozłować).
- Gra bezkontaktowa. Niedozwolone jest przepychanie, wyrywanie lub wybijanie piłki z rąk przeciwnika.
- Zawodnik otrzymujący piłkę może ją albo podać do partnera/partnerki z drużyny, albo rzucić do bramki.
- Zawodnik z piłką może wykonać maksymalnie trzy kroki.
- Zawodnik nie może kozłować piłki.
- W polu bramkowym może przebywać tylko bramkarz.
- Bramkę zdobyć można tylko po rzucie spoza pola bramkowego.
- Przekroczenie linii pola bramkowego powoduje stratę piłki. W czasie rzutu dopuszczalne jest ustawienie stopy na linii znaczników.
- Piłka znajdująca się w polu bramkowym może być podniesiona tylko przez bramkarza.
- Zespół musi wykonać co najmniej trzy podania przed oddaniem rzutu do bramki.
- Zawodnik może przetrzymywać piłkę trzy sekundy (zawodnik z drużyny przeciwnej liczy do trzech).
- Nie można sobie podrzucać piłki w powietrzu i jej łapać.
- Nie wolno odbijać piłki nogą.
- Przechwyt piłki może nastąpić w momencie „zgubienia” piłki przez zawodnika drużyny przeciwnej, w czasie wymiany podań między zawodnikami gdy piłka znajduje się w powietrzu lub na ziemi, po odbiciu piłki od bramkarza lub bramki.
- Po wybiciu piłki poza pole gry piłkę wprowadza się z linii bocznej w miejscu, w którym piłka opuściła boisko.
- Bramkarz wprowadza piłkę do gry z dowolnego miejsca, stojąc przy linii pola bramkowego.
- Drużyna będąca w posiadaniu piłki ma o jednego zawodnika więcej, ponieważ jeden z zawodników drużyny przeciwnej stoi na bramce. Po zdobyciu bramki lub po stracie piłki, np. po niecelnym rzucie lub chwycie piłki przez bramkarza, wyrzuceniu piłki poza pole gry następuje zmiana bramkarzy (na bramkę wbiega zawodnik drużyny przeciwnej, grę rozpoczyna drugi zespół z dowolnego miejsca na boisku). Po zdobyciu piłki zespół musi wykonać co najmniej trzy podania przed oddaniem rzutu do bramki. Zespół, który stracił bramkę rozpoczyna grę z linii końcowej – tej na wprost bramki (tym razem zespół z piłką ma o jednego zawodnika więcej).
- Zmiany zawodników mogą odbywać się tylko wtedy, kiedy drużyna jest w posiadaniu piłki.
- Czas gry: 2 razy 5 minut.
Pole bramkowe możemy wyznaczać przy użyciu znaczników lub linii, tworząc linię rozpoczynającą się 3 m od słupka bramkowego na linii końcowej, przez 4 m odległości na wprost bramki, do 3 m od drugiego słupka na linii końcowej.
Klasy IV
Karta zgłoszenia Szczypiorniak IV
„Szczypiorniak IV”, czyli dziecięca piłka ręczna dla klas IV szkół podstawowych.
Przepisy gry
Szczypiorniak IV
- Gra skierowana jest do uczniów klas IV szkoły podstawowej.
- Zespół reprezentujący szkołę składa się z 10 zawodników, w tym 5 zawodników rezerwowych. W każdej drużynie mogą występować zarówno chłopcy, jak i dziewczynki, z tym, że w każdym momencie gry na boisku muszą przebywać co najmniej dwie zawodniczki.
- Drużynę na boisku stanowi 5 zawodników, w tym bramkarz.
- Gramy na dwie bramki.
- Wymiary boiska: 10 m na 20 m. Boisko ma wyznaczoną linię połowy oraz pola bramkowe wyznaczone zgodnie ze schematem zamieszczonym poniżej.
- Do gry używamy piłki firmy SELECT GOALCHA 47 cm (większa, miękka piłka w kolorze zielonym, dostarczona wraz ze sprzętem sportowym nie nadaje się do kozłowania).
- Gra bezkontaktowa. Niedozwolone jest przepychanie, wyrywanie lub wybijanie piłki z rąk przeciwnika.
- Zawodnik otrzymujący piłkę może ją albo podać do partnera/partnerki z drużyny, albo rzucić do bramki.
- Zawodnik z piłką może wykonać maksymalnie trzy kroki.
- Zawodnik nie może kozłować piłki.
- W polu bramkowym może przebywać tylko bramkarz.
- Bramkę zdobyć można tylko po rzucie spoza pola bramkowego.
- Przekroczenie linii pola bramkowego powoduje stratę piłki. W czasie rzutu dopuszczalne jest ustawienie stopy na linii znaczników.
- Piłka znajdująca się w polu bramkowym może być podniesiona tylko przez bramkarza.
- Zespół musi wykonać co najmniej trzy podania przed oddaniem rzutu do bramki.
- Zawodnik może przetrzymywać piłkę trzy sekundy (zawodnik z drużyny przeciwnej lub sędzia liczy do trzech).
- Nie można podrzucać piłki w powietrzu i jej łapać.
- Nie wolno odbijać piłki nogą.
- Przechwyt piłki może nastąpić w momencie „zgubienia” piłki przez zawodnika drużyny przeciwnej, w czasie wymiany podań między zawodnikami, gdy piłka znajduje się w powietrzu lub na ziemi, po odbiciu piłki od bramkarza lub bramki.
- Po wybiciu piłki poza pole gry piłkę wprowadza się z linii bocznej w miejscu, w którym piłka opuściła boisko.
- Po zdobyciu bramki grę rozpoczyna drużyna, która ją straciła z linii połowy boiska.
- Rzut rozpoczynający grę na początku spotkania wykonuje drużyna, która w wyniku losowania wybrała rozpoczęcie meczu. W takim przypadku drużyna przeciwna ma prawo wyboru strony boiska.
- Jeżeli w wyniku losowania drużyna wybrała stronę boiska, rzut rozpoczynający grę na początku spotkania wykonuje drużyna przeciwna.
- Na drugą połowę spotkania drużyny zmieniają strony boiska. Grę w drugiej połowie spotkania rozpoczyna drużyna, która jej nie rozpoczynała w pierwszej połowie.
- Przy każdej dogrywce należy ponownie przeprowadzić losowanie.
- Grę po zdobyciu bramki wznawia rzutem rozpoczynającym grę drużyna, która utraciła bramkę.
- Rzut rozpoczynający grę jest wykonywany w dowolnym kierunku ze środka boiska.
- Rzut ten musi być wykonany w ciągu 3 sek. po sygnale gwizdkiem sędziego.
- Zawodnik wykonujący ten rzut musi mieć kontakt z linią środkową boiska co najmniej jedną stopą, druga stopa może być na tej linii lub na własnej połowie boiska i musi pozostać w tej pozycji dopóki piłka nie opuści jego dłoni.
- Zawodnicy drużyny wykonującej rzut rozpoczynający grę do momentu sygnału gwizdkiem sędziego na jego wykonanie nie mogą przekroczyć linii środkowej boiska.
- W chwili rozpoczęcia każdej połowy gry (lub dogrywki) wszyscy zawodnicy muszą znajdować się na swoich połowach boiska.
- Przy rozpoczęciu gry po utracie bramki zawodnicy drużyny przeciwnej mogą znajdować się na obu połowach boiska.
- W obu powyższych przypadkach zawodnicy drużyny przeciwnej muszą zachować odległość nie mniejszą niż 3 m od zawodnika wykonującego rzut rozpoczynający grę.
- Bramkarz wprowadza piłkę do gry z dowolnego miejsca, stojąc przy linii pola bramkowego.
- Zmiany zawodników mogą odbywać się tylko wtedy, kiedy drużyna jest w posiadaniu piłki.
- Czas gry 2 razy 7 minut.
Pole bramkowe możemy wyznaczać przy użyciu znaczników lub linii, tworząc linię rozpoczynającą się 3 m od słupka bramkowego na linii końcowej, przez 4 m odległości na wprost bramki, do 3 m od drugiego słupka na linii końcowej.