Od 2 października 2017 r. do 30 września 2019 r. Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach realizowało międzynarodowy projekt w ramach programu Erasmus+ „Tolerancja-Integracja-Kultura-Otwartość” (TIKO). Głównym celem przedsięwzięcia było przygotowanie nauczycieli konsultantów i specjalistów do pracy w zakresie edukacji wielokulturowej, antydyskryminacyjnej i integracyjnej.
Opis projektu
Pomysł na realizację takiej tematyki powstał na podstawie diagnozy potrzeb przeprowadzonej wśród dyrektorów szkół oraz nauczycieli, którzy coraz częściej mają w swoich placówkach uczniów z krajów odmiennych kulturowo i językowo. Dane zebrane w SIO wskazują również jednoznacznie na bardzo dynamiczny wzrost liczby uczniów, którzy nie znają lub słabo znają język polski – rok szkolny 2012/2013 to 280 uczniów, a rok szkolny 2016/2017 to już 1355 uczniów na terenie całej Polski. Dyrektorzy oraz nauczyciele chcą być przygotowani na przyjęcie dzieci cudzoziemskich i na rozwiązywanie ewentualnych problemów wynikających z różnic kulturowych i językowych.
Aby pracownicy dydaktyczni ŚCDN mogli wspierać dyrektorów i nauczycieli w zakresie edukacji międzykulturowej, zdobywali wiedzę i poszerzali swoje umiejętności dotyczące tego zagadnienia. Projekt przewidywał uczenie się od partnerów zagranicznych z dużym doświadczeniem w pracy z uczniami cudzoziemskimi. Partnerzy projektu to ośrodek kształcenia zawodowego w Limassol (Cypr) oraz szkoła kształcenia zawodowego w Mons (Belgia).
W trakcie mobilności (job shadowing oraz szkolenie) uczestnicy projektu poznali metody pracy w zakresie kształtowania wśród uczniów postaw tolerancji, otwartości i akceptacji innych kultur.
Rezultatem materialnym projektu są scenariusze zajęć, materiały dydaktyczne zamieszczone na stronie ŚCDN oraz opracowane formy doskonalenia (kursy, warsztaty) z zakresu tworzenia w szkole środowiska sprzyjającego szeroko rozumianej edukacji wielokulturowej, antydyskryminacyjnej i integracyjnej.
Dane projektu
Program Erasmus+
Akcja: Mobilność kadry.
Sektor: Kształcenie i szkolenia zawodowe.
Czas trwania: 2.10.2017 r. – 30.09.2019 r. (24 miesiące).
Liczba uczestników projektu: 20 osób.
Partnerzy
1. Ośrodek szkoleniowy ShipCon – Cypr.
2. Szkoła kształcenia zawodowego iepscf – Belgia.
Aneta Bródka
koordynator projektu TIKO
Wizyty studyjne
Świętokrzyski Urząd Wojewódzki w Kielcach
Uczestnicy międzynarodowego projektu „Tolerancja-Integracja-Kultura-Otwartość” (TIKO) poznali pracę Oddziału ds. Cudzoziemców w Wydziale Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego w Kielcach.
W ramach wizyty studyjnej, która odbyła się 16 stycznia 2018 roku, nauczyciele konsultanci oraz specjaliści Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli spotkali się z panią Anną Niewadzi, kierownikiem Oddziału ds. Cudzoziemców, oraz Kingą Kaszą, inspektorem wojewódzkim tego Oddziału. Celem spotkania było m.in. poznanie przyczyn przyjazdu
i pobytu cudzoziemców w Polsce. Szczególnym zainteresowaniem uczestników wizyty cieszyły się sprawy związane z edukacją dzieci obcokrajowców w Polsce. Jak się okazało, po zalegalizowaniu ich pobytu, przysługują im takie same prawa, jak polskim uczniom.
Panie szczegółowo omówiły również najważniejsze zadania Oddziału ds. Cudzoziemców. Między innymi przedstawiły ciekawe dane statystyczne dotyczące cudzoziemców, których sprawami zajmowali się w minionym roku pracownicy Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego. Jak wynikało
z przygotowanej prezentacji, aż 70 procent tych spraw dotyczyło obywateli Ukrainy, którzy przyjechali do nas w poszukiwaniu pracy. Ale formalności załatwiali również mieszkańcy Japonii, Indii, Chin czy Wietnamu. Najczęściej obcokrajowcy starali się o kartę pobytu (lub jej przedłużenie) oraz pozwolenie na pracę. W roku 2017 w województwie świętokrzyskim – w porównaniu do roku 2016 – przybyło ponad 1000 cudzoziemców z ważną kartą pobytu (takich osób było w minionym roku – 4007). Wzrosła też liczba studiujących cudzoziemców w kieleckich uczelniach. W tym roku akademickim wiedzę zdobywa 473 studentów spoza Polski. Rok wcześniej było ich 282.
Uczestnicy wizyty studyjnej dowiedzieli się również, że istnieje kilkanaście podstaw prawnych legalnego pobytu cudzoziemców w Polsce. Są to: ruch bezwizowy, wiza; zezwolenie na pobyt wydane przez wojewodę, wiza
i zezwolenie na pobyt wydane przez inne państwo obszaru Schengen; mały ruch graniczny (MRG); tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca (TZTC); status uchodźcy; ochrona czasowa; ochrona uzupełniająca, pobyt ze względów humanitarnych; pobyt tolerowany oraz stempel w paszporcie.
Ośrodek dla Cudzoziemców w Lininie
Mobilności
Pierwszy job shadowing na Cyprze
Job shadowing konsultantów ŚCDN na Cyprze w ramach międzynarodowego projektu z programu Erasmus+ „Tolerancja-Integracja-Kultura-Otwartość” (TIKO)
– Cypryjczycy są bardzo tolerancyjni wobec uchodźców – przemawia za tym nasza wyspiarska historia i położenie geograficzne. Nasi starożytni przodkowie też przybyli na Cypr. W czasach kolonialnych wielu Cypryjczyków migrowało do Wielkiej Brytanii. Kolejna fala cypryjskiej emigracji ruszyła po konflikcie grecko-tureckim z początku lat 70. i podziale wyspy na dwa państwa. Ta trudna historia nauczyła nas tolerancji wobec imigrantów. Cudzoziemiec, który uzyska status uchodźcy, ma identyczne prawa jak obywatel Cypru – mówi dr Efstratios Georgoudis, szef cypryjskiego ośrodka szkoleniowego ShipCon, który jest partnerem Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w realizacji międzynarodowego projektu z programu Erasmus+ „Tolerancja-Integracja-Kultura-Otwartość” (TIKO).
W lutym 2018 roku pierwsza grupa uczestników projektu TIKO wyjechała na job-shadowing na Cypr. Głównym celem wizyty było poznanie cypryjskich organizacji oraz programów zajmujących się integracją uchodźców w społeczeństwie wielokulturowym oraz przygotowanie środowiska lokalnego na codzienne życie z imigrantami i uchodźcami. Według danych Eurostatu tylko w 2016 roku z wnioskiem o przyznanie statusu uchodźcy wystąpiło na Cyprze 2 tys. 840 osób, z czego blisko połowę z nich stanowili Syryjczycy, którzy masowo przybywali na Cypr łodziami.
W trakcie job-shadowingu konsultanci ŚCDNuczestniczyli m.in.wwarsztatach pt. „Integracja imigrantów i uchodźców w Europie poprzez edukację”. Odwiedzili też Cypryjski Czerwony Krzyż, Centrum Informacji dla Imigrantów w Limassol oraz stowarzyszenie KISA (w Nikozji), oferujące uchodźcom m.in. pomoc prawną oraz zajmujące się promowaniem pozytywnych zachowań wobec przybyszów zagrożonych wojną czy głodem.
– W trakcie wizyty zobaczyliśmy, jak wiele wysiłku w opiekę nad uchodźcami wkładają wolontariusze z różnych organizacji. Ich praca zaczyna się już w chwili, kiedy przepełnione łodzie z imigrantami dobijają do brzegu. Na początku najważniejsze jest nakarmienie, ogrzanie i ubranie uciekinierów, czyli zapewnienie im podstawowego schronienia i poczucia bezpieczeństwa, a następnie liczy się pomoc w odnalezieniu się w nowym życiu – w innym społeczeństwie, kulturze. Bardzo często wolontariusze zaznajamiają uchodźców z przysługującymi im prawami i obowiązkami, pomagają w załatwianiu spraw urzędowych. Ogromną rolę w procesie integracji odgrywa szkoła i nauczyciele. Bardzo istotna jest nauka języka, dzięki czemu dzieci szybciej odnajdują się w nowym miejscu. Ważne, aby dzieci uchodźców dostały wsparcie nie tylko językowe, ale także dodatkowe lekcje, które pomogą im w nadrobieniu straconego materiału. Dzięki temu będą uczyły się w klasie ze swoimi rówieśnikami. Doświadczenia zdobyte na Cyprze na pewno zaowocują w naszej pracy w Polsce – uważa Aneta Bródka, nauczyciel konsultant ŚCDN, koordynator projektu „Tolerancja-Integracja-Kultura-Otwartość” (TIKO).
Dzięki pomocy i zaangażowaniu pracowników ośrodka szkoleniowego ShipCon udało się też wygospodarować czas na wycieczkę archeologiczną do ruin w Kourion oraz na słynną plażę, na której narodziła się Afrodyta. Przy okazji tego wyjazdu konsultanci ŚCDN przejechali przez Akrotiri – brytyjską suwerenną bazę wojskową, mającą formalnie status terytorium zamorskiego Wielkiej Brytanii. Stacjonuje tam 1300 brytyjskich żołnierzy.Po zakończeniu projektu „Tolerancja-Integracja-Kultura-Otwartość” (TIKO)konsultanci ŚCDN przekażą zdobyte na Cyprze doświadczenia świętokrzyskim nauczycielom.
Pierwszy job shadowing w Belgii
W maju 2018 roku grupa konsultantów Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli wyjechała na job shadowing do Mons w Belgii, do szkoły partnera projektu „Tolerancja-Integracja-Kultura-Otwartość” – IEPSCF Jemappes. Głównym celem wizyty było poznanie metod i technik pracy z migrantami w zakresie przygotowywania ich do życia w nowym kraju i społeczeństwie.
W szkole w Uccle, podzieleni na trzy grupy, obserwowaliśmy zajęcia języka francuskiego, rozmawialiśmy z nauczycielami, analizowaliśmy materiały dydaktyczne przygotowywane dla uczestników kursu języka francuskiego. Zaskoczeniem było dla nas to, że grupy są bardzo zróżnicowane pod względem wieku i narodowości. Sprzyja to integracji między uczniami/ studentami oraz zmusza do ciągłego komunikowania się w języku francuskim. Tematyka zajęć obejmuje przede wszystkim proste sytuacje komunikacyjne, które każdy uczestnik może zastosować tuż po opuszczeniu budynku szkoły. Prowadzący zajęcia z niezwykłą starannością analizują indywidualne potrzeby uczestników kursu, przygotowują materiały, opracowują metody pracy.
Odwiedziliśmy szkoły w Morlanwelz, Tournai, Fleurus, które pracują w systemie DASPA, czyli w tak zwanych klasach pomostowych. Jest to specjalny program dla migrantów, w czasie którego uczniowie uczą się dwadzieścia godzin języka francuskiego w tygodniu w blokach sześciomiesięcznych. Maksymalny czas nauki wynosi osiemnaście miesięcy, ale w wyjątkowych przypadkach – gdy uczeń nadal potrzebuje wparcia – nauka może być kontynuowana. Decyzję o przeniesieniu ucznia na wyższy poziom zawsze podejmuje nauczyciel wraz z dyrektorem szkoły.
Różnorodność religii i kultur może powodować trudne sytuacje wychowawcze. Szkoły decydują o przyjmowaniu maksymalnie dziesięciu procent uczniów migrantów do jednej szkoły (aby wykluczyć szkoły „getta”) oraz rezygnują z jakichkolwiek symboli religijnych. Odnosi się to zarówno do budynku szkoły, jak i samych uczniów i nauczycieli (zakaz chodzenia w chustach, noszenia jarmułek, krzyży).
W praktyce sprawdza się to znakomicie, poprzedzone jest zawsze rozmowami z uczniami i ich rodzicami wyjaśniającymi im cel takiego działania.
Bożena Majchrzyk
Pierwsze szkolenie na Cyprze
Szkolenie dotyczące uchodźców i imigrantów, czyli Cypr po raz drugi
Kolejna mobilność zaplanowana w ramach programu Erasmus+ (20–26 maja 2018 r.) w międzynarodowym projekcie „Tolerancja-Integracja-Kultura-Otwartość” (TIKO)dostarczyła nauczycielom konsultantom Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli wielu cennych doświadczeń.
Sześcioosobowa grupa uczestniczyła w szkoleniu pn. „Integracja mniejszości, migrantów oraz dzieci uchodźców w europejskich szkołach i społeczności lokalnej” (Integrating minority, migrant and refugee at European schools and society). Wraz z polską reprezentacją w spotkaniach tematycznych wzięli udział przedstawicieli Portugalii, Niemiec, Włoch, Belgii, Słowenii, Bułgarii i Francji. Grupa liczyła dziewiętnaście osób. Organizatorem tej międzynarodowej wymiany myśli był partner w projekcie – cypryjski ośrodek szkoleniowy ShipCon, zaś osobą prowadzącą szkolenie oraz moderującą dyskusje był Michael Hughes – międzynarodowy trener posiadający szczególnie duże doświadczenie, m.in. w zakresie bezpiecznego funkcjonowania systemów informatycznych w sytuacjach kryzysowych.
Program szkolenia był bardzo ciekawy i dotyczył wielu aspektów związanych z problematyką uchodźców i imigrantów.
Pierwszy dzień poświęcono analizie szeroko pojętej komunikacji międzykulturowej, szczególnie w zakresie rozumienia obowiązujących w danym kraju zasad życia społecznego, obyczajowego, kulturalnego itp. Grupa uczyła się, jak przezwyciężać te bariery i jak rozumieć lepiej ludzi „wpisanych” w inny kontekst kulturowy.
Drugi dzień był bardzo ważny, ponieważ dotyczył problemu adaptacji uczniów z rodzin uchodźczych w nowych otoczeniu, zwłaszcza w środowisku szkolnym. Uczestnicy zapoznali się z przepisami prawnymi dotyczącymi wdrażania procedur określonych przez prawo UE w tej kwestii oraz mieli okazję wymienić doświadczenia, w jaki sposób prawa człowieka są respektowane w różnych krajach. Polityka dotycząca adaptacji uczniów i ich rodzin w szkołach oraz w lokalnej społeczności jest zróżnicowana i dobrze zaplanowana. Realizacja polityki włączającej nie przebiega bez trudności, które zwykle wynikają z różnic mentalnych i zaniedbań kulturowych. Możliwości dla imigrantów są jednak bardzo duże i wiele rodzin z nich korzysta.
Dzień trzeci wprowadził nas w ciekawe projekty wspomagające adaptację uchodźców. Ważnym przedsięwzięciem jest projekt dotyczący edukacji wczesnoszkolnej (EEP’s), który ma na celuwsparcie dzieci imigrantów i uchodźców w rozwoju poznawczym, językowym, społeczno-emocjonalnym i zdrowotnym. Z kolei projekt Early Childhood Programme uczy rodziców, jak być nauczycielem własnego dziecka, zaś działanie CARE „Great start in Life” umożliwiarówny start wszystkim nowo przybyłym dzieciom. Celem tych działań jest wyrównanie szans i możliwości rozwojowych dzieci i młodzieży, zgodnie z głównymi założeniami polityki UE określonymi w strategii „Europa 2020”. Oprócz programów dla dzieci uchodźców i imigrantów przeprowadzanych w szkołach wiele krajów organizuje działalność pozaszkolną, zwaną Supplementary Schooling. Tworzą ją letnie obozy, kluby sportowe, kluby młodzieżowe, spotkania biblioteczne, obozy harcerskie dla dziewcząt i inne. Pomysłodawcami tych działań są nauczyciele, pracownicy socjalni, instytucje religijne i charytatywne, wolontariusze i inne stowarzyszenia o charakterze społecznym. Organizacje te są otwarte dla wszystkich potrzebujących – przed i po zajęciach szkolnych, w godzinach wieczornych, w soboty i niedziele, w czasie szkolnych wakacji itp.
Uczestnicy opowiadali o projektach i działaniach realizowanych w swoich krajach. Oryginalny sposób integracji mniejszości narodowych przez sztukę, w wykonaniu Il Museo dei Bambini di nome w Rzymie, pokazała przedstawicielka Włoch, zaś realizację metody CLIL (Content and Language Integrated Learning)w Polsce, a szczególnie w naszym województwie, zaprezentowała nasza przedstawicielka – Izabela Krzak-Borkowska.
Czwarty dzień dostarczył niezwykle interesujących refleksji, ponieważ tematem wiodącym był język narodowy. Język jako medium odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu tożsamości każdego narodu. Uczestnicy dyskutowali o procesie akulturacji (naturalnym zjawisku zmian kulturowych), a także o konieczności przyswajania współczesnego lingua franca, jakim jest język angielski. Dbałość o narodowe języki w ramach współczesnych „wędrówek ludów” jest punktem uwagi i troski UE. Zaleca się, aby nauczyciele mieli wobec uczniów wysokie oczekiwania oraz stawiali wysokie wymagania, dając im równocześnie wsparcie emocjonalne. W takiej roli, według badań, najlepiej sprawdzają się nauczyciele pochodzący ze środowisk migracyjnych, o podobnych doświadczeniach i przeżyciach. Popularnym rozwiązaniem w przyswajaniu równocześnie dwóch języków są powszechnie stosowane książki dwujęzyczne.
Piąty dzień stanowił próbę diagnozy dotyczącej sytuacji migrantów i uchodźców w obecnej sytuacji w Europie. Mimo wielu pozytywnych działań firmowanych przez UE, regulowanych aktami prawnymi, antydyskryminacja jest wciąż żywa. Uczestnicy przypomnieli sobie fundamentalne ustawy regulujące prawa człowieka, szczególnie w zakresie szeroko pojętej dyskryminacji dotyczącej narodowości, pochodzenia, wyznania, orientacji seksualnej, niesprawności fizycznej i umysłowej, uprzedzeń etnicznych i innych. Proponowane przez UE zalecenia i rekomendacje oparte są na poszanowaniu i ochronie praw człowieka.
W czasie wizyty studyjnej nauczyciele konsultanci mogli również poznać urokliwe, piękne wybrzeże, zabytki i port w Limassol, powędrować po Górach Troodos, ukrywających bajkowe wodospady, zgłębić średniowieczne tajemnice wsi Omodos (klasztor pod wezwaniem św. Krzyża), a także poznać atmosferę stolicy Cypru – Nikozji, w jej greckiej i tureckiej odsłonie.
Bogactwo różnorodnych doświadczeń odzwierciedlało tytuł projektu, pogłębiło rozumienie takich wartości, jak: Tolerancja-Integracja-Kultura-Otwartość.
Lidia Pasich
Drugi job shadowing na Cyprze
W dniach 19–23 listopada 2018 roku kolejna grupa nauczycieli konsultantów Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach, uczestników projektu TIKO, brała udział w job-shadowingu na Cyprze. Celem wizyty, podobnie jak w przypadku pierwszej grupy uczestników, było poznanie cypryjskich organizacji oraz programów zajmujących się integracją uchodźców w społeczeństwie wielokulturowym oraz przygotowanie środowiska lokalnego do codziennego życia z imigrantami i uchodźcami.
Po zakończeniu projektu „Tolerancja-Integracja-Kultura-Otwartość” (TIKO) nauczyciele konsultanci Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach zdobyte na Cyprze doświadczenia wykorzystają w prowadzonych formach doskonalenia zawodowego.
Ewa Kwiecień
Drugi job shadowing w Belgii
Belgia jest krajem z bardzo wysokim wskaźnikiem ludności migrującej, w którym szkoła jako instytucja jest jedną z najbardziej narażonych na zagrożenia związane z globalnym mieszaniem się kultur. Taka sytuacja nakłada na osobę nauczyciela wielką odpowiedzialność, ale też poważne obciążenie, gdyż to nauczyciel, zanim nauczy młodego człowieka, w jaki sposób odnaleźć się w nowej, wielokulturowej rzeczywistości, musi najpierw sam otworzyć się na inność, poznać i zaakceptować różnorodność kulturową. Kompetencje metodyczne do pracy z dziećmi w Belgii, z różną bazą kulturową, nauczyciele rozwijają głównie przez zawiązywanie grup samopomocowych. Różnice kulturowe stają się źródłem inspiracji, wprowadzania nowych metod i form pracy z dzieckiem kulturowo „innym”.
Drugie szkolenie na Cyprze
Drugie szkolenie dotyczące uchodźców i imigrantów na Cyprze
W dniach 20–24 maja 2019 roku odbyła się kolejna mobilność zaplanowana w ramach programu Erasmus+ w międzynarodowym projekcie „Tolerancja–Integracja–Kultura–Otwartość” (TIKO).
Pięcioosobowa grupa składająca się z nauczycieli konsultantów oraz specjalisty Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli uczestniczyła w szkoleniu pn. „Integracja mniejszości, migrantów oraz dzieci uchodźców w europejskich szkołach i społeczności lokalnej” (Integrating minority, migrant and refugee at European schools and society). Poza przedstawicielami naszego kraju w spotkaniach tematycznych wzięli udział reprezentanci następujących krajów: Grecji, Niemiec, Islandii, Bułgarii, Szwecji i Norwegii. Grupa szkoleniowa liczyła dwadzieścia jeden osób. Organizatorem tego międzynarodowego projektu był partner – cypryjski ośrodek szkoleniowy ShipCon, zaś trenerem i moderatorem dyskusji był sprawdzony już wcześniej międzynarodowy trener, posiadający ogromne doświadczenie w pracy w środowisku zróżnicowanym pod względem kulturowym – Michael Hughes.
Program szkolenia był bardzo intensywny oraz interesujący, a dotyczył wielu aspektów związanych z edukacją wielokulturową, antydyskryminacyjną i integracyjną. Szkolenie bazowało na wymianie doświadczeń pomiędzy nauczycielami poszczególnych krajów w zakresie komunikacji z uczniami z rodzin migracyjnych. Poznaliśmy aktualną sytuację migrantów i uchodźców w Europie. Nie brakowało oczywiście dyskusji o obawach dotyczących migracji, które wiążą się przecież z możliwościami, ale równocześnie stanowią olbrzymie wyzwanie zarówno społeczne, kulturowe, jak i ekonomiczne, a dla nas nauczycieli – edukacyjne. Szczegółowej analizie porównawczej poddana została sytuacja migranta ekonomicznego, który pragnie poprawić standard swojego życia, z sytuacją uchodźcy, który ucieka z własnego kraju przed wojną lub prześladowaniem z powodu poglądów politycznych, rasy, wyznania, narodowości lub przynależności do określonej grupy społecznej. W tym aspekcie poruszona została kwestia konieczności udzielenia pomocy psychologicznej uczniom – uchodźcom oraz ich rodzicom, bardzo ważnej z uwagi na często traumatyczne przeżycia, które wpłynęły na podjęcie decyzji o opuszczeniu własnego kraju.
Kolejną ważną kwestią, która przeplatała się przez poszczególne dni naszego szkolenia był temat stereotypów oraz generalizacji, w które popadamy, nie znając sylwetki osób – migrantów oraz uchodźców, którzy pojawiają się w naszych szkołach. Bardziej doświadczeni w tym temacie partnerzy projektu zwracali naszą uwagę na aspekty, w jakich musimy poznać uchodźców. Różnice międzykulturowe, na które należy zwrócić uwagę dotyczą języka, który jest pierwszą, choć nie jedyną barierą w kontakcie. W tym zakresie poznaliśmy rozwiązania metodyczne nauki języka kraju, w którym uczeń przebywa. Zwrócić uwagę musimy również na religię, nawyki i obyczaje związane z jedzeniem i sposobem przygotowywania go, sposób ubierania, komunikację niewerbalną – różnice w porozumiewaniu się gestami oraz poprzez kontakt wzrokowy, rolę kobiety oraz mężczyzny w społeczeństwie, wartości oraz wiele więcej. Te elementy życia stanowić mogą bowiem później bazę do budowania interesujących projektów wspomagających adaptację uchodźców do nowego otoczenia. Poprzez organizację warsztatów kulinarnych, pikników czy festiwali odbywać się może integracja mniejszości narodowych. Pomocne w integracji okazują się również narzędzia TIK, w najprostszy sposób poprzez wykorzystanie mediów społecznościowych, które dzisiaj są nieodłącznym elementem życia, szczególnie młodzieży. We wszystkich tych kwestiach oprócz różnic musimy zwrócić uwagę również na to, co nas łączy. Podkreślano, że łatwiej oraz szybciej integracji podlegają imigranci, którzy należą do narodowości mniej odległej kulturowo. Emocjonującym momentem szkolenia była możliwość poznania bardzo osobistej historii jednej z kursantek, która przedstawiła własne doświadczenia – trudności i radości życia jako imigrantki.
Czas szkoleniowy był na tyle wyczerpujący i intensywny, że nauczyciele konsultanci pozostawali tylko w urokliwej miejscowości Limassol, oddając się regeneracji, podziwiając przepiękne widoki wybrzeża.
Ta różnorodność myśli, doświadczeń, opinii i sądów była wszechobecna podczas tego wyjazdu szkoleniowego i bardzo dobrze wpisywała się w założenia projektu Tolerancja–Integracja–Kultura–Otwartość.
Agnieszka Salwa
Tomasz Sokołowski
Materiały dydaktyczne
Szanowni Państwo,
jest nam niezmiernie miło zaprezentować materiały dydaktyczne, które powstały jako jeden z efektów międzynarodowego projektu w ramach programu Erasmus+ Tolerancja−Integracja−Kultura−Otwartość.
Do szkół województwa świętokrzyskiego uczęszcza coraz więcej uczniów pochodzących z wielu krajów świata. Odróżnia ich wyznawana religia czy kultura, ale też stopień opanowania języka polskiego. Jak pomóc im odnaleźć się w zupełnie nowym miejscu, jak przygotować polskich uczniów do tworzenia otwartego, przyjaznego środowiska? Ogromną rolę może odegrać nauczyciel, dlatego przekazujemy Państwu opracowane przez konsultantów Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach ćwiczenia, w których poruszamy istotne problemy, takie jak: stereotypy, wartości, integracja poprzez ruch. Mamy nadzieję, że okażą się pomocne i pozwolą przeprowadzić ciekawe i wartościowe zajęcia.
Materiał powstał w wyniku wielu rozmów z nauczycielami, obserwacji zajęć w szkołach naszych partnerów w Belgii i na Cyprze oraz wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami projektu.
Zachęcamy do korzystania!
Zapraszamy również do uczestniczenia w naszych szkoleniach, których tematyką jest wspieranie nauczycieli w pracy w środowisku wielokulturowym. Ofertę znajdziecie Państwo w zakładce Oferta.
Aneta Bródka – koordynator oraz uczestnicy projektu TIKO
Artykuł na temat rozwiązań europejskich pracy w środowisku międzykulturowym
Integracja międzykulturowa na lekcji języka angielskiego
- Akceptacja odmienności na lekcji angielskiego
- O integracji na lekcji angielskiego
- Prawa człowieka na lekcji angielskiego
Stereotypy - jak o nich rozmawiać?
Lekcje wychowawcze - światopogląd, droga życia, wartości
Nie oceniaj - poznaj!
Integracja poprzez zabawy ruchowe
Scenariusze zajęć
Szanowni Państwo,
jest nam niezmiernie miło zaprezentować scenariusze zajęć, które powstały jako jeden z efektów międzynarodowego projektu w ramach programu Erasmus+ Tolerancja−Integracja−Kultura−Otwartość.
Do szkół województwa świętokrzyskiego uczęszcza coraz więcej uczniów pochodzących z wielu krajów świata. Odróżnia ich wyznawana religia czy kultura, ale też stopień opanowania języka polskiego. Jak pomóc im odnaleźć się w zupełnie nowym miejscu, jak przygotować polskich uczniów do tworzenia otwartego, przyjaznego środowiska? Ogromną rolę może odegrać nauczyciel, dlatego przekazujemy Państwu opracowane przez konsultantów Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach scenariusze zajęć, w których poruszamy istotne problemy, takie jak: stereotypy, nauka języka polskiego, integracja poprzez ruch, itd. Mamy nadzieję, że okażą się pomocne i pozwolą przeprowadzić ciekawe i wartościowe zajęcia.
Materiał powstał w wyniku wielu rozmów z nauczycielami, obserwacji zajęć w szkołach naszych partnerów w Belgii i na Cyprze oraz wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami projektu.
Zachęcamy do korzystania!
Zapraszamy również do uczestniczenia w naszych szkoleniach, których tematyką jest wspieranie nauczycieli w pracy w środowisku wielokulturowym. Ofertę znajdziecie Państwo w zakładce Oferta.
Aneta Bródka – koordynator oraz uczestnicy projektu TIKO
Scenariusz
Prezentacja
Edukacja antydyskryminacyjna
Podział na grupy
Polak w oczach mieszkańców Wysp Brytyjskich
Polskie przesądy o Ukraińcach
Uchodźcy statystyki
Ukrainiec w oczach Polaków
Temperatura – wielkość, którą mierzymy na co dzień - scenariusz
Społeczno-ekonomiczne i kulturowe konsekwencje migracji na obszarze Europy - scenariusz
Gry i zabawy ruchowe w wybranych krajach Europy - scenariusz
Krok do przodu. Jak przeciwdziałać zjawiskom nierówności społecznej, dyskryminacji, stereotypom w klasach wielokulturowych? - scenariusz
Uchodźcy pokazują swoje najcenniejsze skarby - scenariusz
Tworzenie i zarządzanie projektami edukacyjnymi współfinansowanymi z funduszy europejskich−uwzględnianie aspektu odmienności kulturowej, językowej, religijnej – mniejszości narodowe, migranci i uchodźcy - scenariusz
Promocja
20 września 2019 r. została otwarta wystawa fotograficzna podsumowująca udział nauczycieli konsultantów Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach w projekcie TIKO. Uczestnicy naszych szkoleń mogą zapoznać się z doświadczeniami zdobytymi w trakcie job shadowing na Cyprze i w Belgii oraz dwóch szkoleń na Cyprze. Twórcy wystawy zapewnili zwiedzającym bezpłatne materiały: ulotki z informacją o przygotowanej specjalnej ofercie szkoleniowej, artykuły metodyczne, gazetę promocyjną Kurier ŚCDN. W ciągu sześciu tygodni wystawę obejrzało około 1200 osób.
Mówili o projekcie
- NASZ Region z 1 grudnia 2017 r.
- Świętokrzyska Platforma Współpracy Zagranicznej
- Materiał filmowy przygotowany przez partnera z Cypru –ShipCon – luty 2018 r.
- Materiał filmowy przygotowany przez partnera z Cypru –ShipCon – listopad 2018 r.
- https://www.youtube.com/watch?v=py5eeOdJaaU
- https://www.youtube.com/watch?v=m5dHSYvWHtI
- Jesteśmy na Facebooku partnera ShipCon
- Rozmowa w Radiu Kielce, 3 marca 2018 r.
- Echo Dnia z 25 października 2019 r.
- NASZ Region z 25 października 2019 r.
Oferta szkoleniowa
Formy bezpłatne
Kod formy |
Tytuł formy |
Liczba godzin |
Prowadzący |
WS088 |
Akcja INTEGRACJA |
4 |
Bożena Majchrzyk |
WS085 |
Wyróżnij się lub zgiń! – promocja placówki oświatowej |
3 |
Martyna Głębocka |
WS089 |
Uczenie postaw tolerancji, akceptacji |
4 |
Sławomir Sobocki |
WS075 |
Jak można poszerzać kompetencje międzykulturowe na lekcji języka obcego? |
4 |
Dorota Królikowska |
WS006 |
Dziecko cudzoziemskie w klasie |
4 |
Dorota Królikowska |
Ws090 |
Krok do przodu. Jak przeciwdziałać zjawiskom nierówności społecznej, dyskryminacji, stereotypom w klasach wielokulturowych? |
4 |
Agnieszka Siwek |
WS092 |
Edukacja wielokulturowa na lekcjach wychowania fizycznego i zajęciach ruchowych |
4 |
Tomasz Kościak Jolanta Sabat |
SS05 |
Jesteśmy różni – jesteśmy klasą |
4 |
Marzanna Kostecka-Biskupska Agnieszka Salwa |
SS15 |
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna uczniom |
4 |
Marzanna Kostecka-Biskupska Agnieszka Salwa |
KS09 |
Na starcie – aspekt prawny edukacji osób niebędących obywatelami polskimi i powracającymi |
4 |
Izabela Juszkiewicz |
Formy płatne
Kod formy |
Tytuł formy |
Liczba godzin |
Prowadzący |
Rady pedagogiczne |
|||
RPP03 |
Dzieci migrantów w naszej szkole – jak wspierać integrację? |
4 |
Aneta Bródka Tomasz Kościak |
RPP23 |
Interpretacja orzeczeń i opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, praca z uczniem |
4 |
Izabela Juszkiewicz |
RPP32 |
Wyróżnij się lub zgiń! – promocja placówki oświatowej |
4 |
Martyna Głębocka |
Kursy doskonalące |
|||
KDP017 |
Metoda projektu w szkole podstawowej jako przykład efektywnego nauczania/uczenia się uczniów i rozwijania kompetencji kluczowych – moduł poświęcony projektom międzykulturowym |
3/12 |
Małgorzata Grzegorczyk |
KDP014 |
Inny, nie znaczy obcy. Różnorodna Europa, różnorodny świat. Rozwój kompetencji międzykulturowych |
5 |
Maria Bednarska |
KDP015 |
Inny, nie znaczy obcy. Różnorodna Europa, różnorodny świat. Rozwój kompetencji międzykulturowych |
5 |
Maria Bednarska |
KDP042 |
Tworzenie i zarządzanie projektami edukacyjnymi współfinansowanymi |
12 |
Ewa Kwiecień Maria Myzik Anna Przeorska |
KDP023 |
Grywalizacja, czyli wykorzystanie gier i metod opierających się na mechanizmie gier w dydaktyce szkolnej w oparciu o narzędzia ICT |
19 |
Tomasz Sokołowski |
NOWOŚĆ |
Kurs międzynarodowy - Tree in different cultures |
10-15.05.2020 |
Aleksandra Potocka-Kuc Katarzyna Pluta Dorota Królikowska |